Weblog Auto Eminent
Mona (oktober 2017) - Ingezonden stuk; Mona weet raad. Deze wilde ik u niet onthouden!

Mona weet raad
 
 
Niks geen ‘oude bak’ (oktober 2017) - Lichte ergernis was mijn deel. Vorige week kwamen diverse media met zogenaamd 'nieuws' over Youngtimers. Er werd gesproken, c.q. geschreven over een 'belastinggat', en over een 'maas in de belastingwet'. Onzin, want de youngtimer-regeling is gewoon een bestaande regeling waar een ieder gebruik van kan maken. Niks geen gat of maas.
Dan, voorbij de onzin; termen als ‘de toenemende populariteit van een oude bak' en bijvoorbeeld 'oud brik' en ‘vervuilend’ heb ik vaak voorbij zien en horen komen. Gek in een wereld die zogenaamde 'duurzaamheid' voorstaat. Is duurzaam dan steeds de laatste modelletjes kopen? Is een 'oude bak’ alleen maar... euhhmm... vervuilend... of... misschien toch status-verlagend? Zouden we in het kader van 'vervuilend' niets eerst eens iets doen aan die eindeloze hoeveelheid vliegreisjes c.q. pleziervluchtjes tegen afbraakprijzen? En gewoon weer lekker kleding in een winkel kopen in plaats van eindeloos bestelbussen heen en weer laten rijden?
 
 
De zaag in een S-klasse (september 2016) - Een S op grijs kenteken? Het moet niet gekker worden! Is uw interesse gewekt? Lees dan onderstaand artikel, een bijzonder verslag van een bijzondere ombouw, een uitermate creatieve manier om de (niet kinderachtige) motorrijtuigenbelasting op een oudere S diesel te minimaliseren. De opmerking van de heer Zwagerman dat hij er mee begraven wil worden zegt veel over zijn liefde voor deze auto. Ik begrijp alleen niet zo goed waarom hij de MRB wil verlagen omdat dat voor de verkoop beter is, terwijl hij er zelf uiteindelijk in begraven wil worden, want waarom dan verkopen? En zou het grijze kenteken inmiddels zijn toegekend?

Link: Zaag in de Mercedes.
 
 
youngtimerevent.gif, 9,9kBYoungtimer Event (mei 2016) - Zondag 22 mei aanstaande vindt het Youngtimer Event voor de vierde maal plaats. Net als vorig jaar is Classic Park Boxtel de goed uitgeruste, passende locatie. Dit laagdrempelige èn veelzijdige evenement boordevol auto's uit de jaren 70, 80 en 90 is wat ons betreft zeker een bezoek waard. Auto Eminent zal ook weer aanwezig zijn, natuurlijk om er gewoon weer bij te zijn, en ook om o.a. de goudkleurige CLK 55 AMG Designo ten toon te stellen.
Voor onze klanten en ons netwerk hebben wij vrijkaarten beschikbaar.
Wij hebben er zin in, wellicht tot ziens in Boxtel!

Link: Website Youngtimer Event - Forever Young.
 
 
Zakenauto FD (april 2016) - Deze youngtimer-specialist ging 30 april jongstleden 'met de billen bloot', in de rubriek 'Zakenauto' van Het Financieele Dagblad.
Aangezien de zakenauto heel dicht bij mijn kernactiviteiten ligt een toegesneden onderwerp...
Let wel: Er waren óok nog enkele gevoelige kwesties die buìten de publiciteit bleven :-)

Mocht u dit willen dan kunt u het gehele artikel lezen door via de onderstaande link het pdf-bestand te downloaden;

PDF-link naar het artikel, opent in nieuw venster: Zaken auto FD 30 april.

De bewuste Groene S 500 Lang op LPG:
Groen S 500 lang op LPG
 
 
Een wat? (april 2015) - Afgelopen week in de Rijdende Rechter een item over iemand die motorschade aan zijn BMW kreeg en vervolgens een ruilomotor liet plaatsen via een bekende autosloperij. De auto kreeg ná het vervangen van de motor lichte startproblemen maar reed verder wel goed. De eigenaar van de BMW, en dus opdrachtgever van de motorwissel, wilde dat de sloperij, die de motor leverde en de reparatie bij een vast adres uitbesteedde, garantie verleent en er voor zorgt dat de auto weer goed, direct start. De sloperij heeft diverse pogingen gedaan om tegemoet te komen aan deze wens, zonder resultaat.
Na een grondige inspectie door een derde partij, in opdracht van de Rijdende Rechter, een inspectie van een dag, bleek dat de krukaspositiesensorschijf (achter het vliegwiel) ontbrak, de monteur was vergeten deze terug te plaatsen achterop de motor.

Het ging dus om een ontbrekende krukaspositiesensorschijf.

Dat is een ijzeren ring met gaten, die meedraait met het toerental, op de kern-as (krukas) van de motor, waarop de krukaspositiesensor via een elektronisch signaal de stand van de krukas vaststelt.
Het is óók zo'n woord dat je voor de grap eens 30 keer snel achter elkaar uit moet proberen te spreken!

Link: Uitzending gemist: de Rijdende Rechter, dinsdag 21 april.
 
 
Anderhalve Z3 (maart 2015) - Even in de ogen wrijven en dan nog eens kijken? Kan het nog gekker? Jawel: Een Z3 met identieke Z3 aanhanger! Der Höllander macht das!

anderhalve Z3

anderhalve Z3

anderhalve Z3
 
 
Sterke tekst (maart 2015) - Op deze website van Auto Eminent zal, naar ik met enige bescheidenheid veronderstel, blijken dat ik van auto's bekijken, rijden, waarderen, bewonderen, beschrijven, fotograferen en natuurlijk verkopen houd. Een wel héél inlevend verhaal (wat mij betreft alle waardering voor de schrijver!) vond ik bij deze advertentie voor een ook héél erg zeldzame en héél erg snelle youngtimer-sedan, een Opel Lotus 3.6 twin turbo.
Een voorproefje: "... Een Omega die alles op zijn pad tot poeier stampt, snoeihard bochten door knalt en er nog sneller uit accelereert. Van buiten een Omega, met veel Omega onderdelen maar van binnen zo veel meer. Bijna de snelste productie-auto in 1990 en sowieso de snelste manier om 4 man te vervoeren..."

Hieronder de gehele tekst; de advertentie is inmiddels verwijderd;

Collectors item deze Bijzondere Opel Omega Lotus Carlton 3.6 BI Turbo.
Asociaal snelle ‘normale’ auto’s zijn tegenwoordig een gegeven. Iedereen stopt een dikke motor in een auto met 4 deuren en 5 zitplaatsen. Sommigen zeggen dat BMW er mee begonnen is in de jaren ’80. Lotus en Opel bouwde begin jaren ’90 zonder twijfel de bruutste, snelste, meest geweldadige en wellicht nog steeds beste supersedan ooit, zelfs 950 stuks. Ik wil een Lotus Omega.
Een Omega die alles op zijn pad tot poeier stampt, snoeihard bochten door knalt en er nog sneller uit accelereert. Van buiten een Omega, met veel Omega onderdelen maar van binnen zo veel meer. Bijna de snelste productie-auto in 1990 en sowieso de snelste manier om 4 man te vervoeren.
Wat er precies is gebeurd in de embryonale fase van deze auto is onbekend. Waarschijnlijk was het een wild feestje, ergens in de jaren ’80. Opel ziet haar Omega A vruchten afwerpen maar tegelijkertijd kijken ze met argusogen naar de BMW M5 en Mercedes 500E. BMW heeft al even kunnen werken aan het fijnslijpen van hun supersedan. Mercedes gaat buurten bij Porsche om haar E-klasse met extra grote V8 te bouwen. Opel wil ook maar weet nog niet hoe. Dan komt Lotus langslopen, als een stuiterbal.
Lotus en Opel babbelen wat. Opel spreekt haar droom uit ook een supersedan te willen. In de vertaling Duits-Engels gaat er iets mis en Lotus denkt dat zij een sedan moeten maken, sneller dan de in 1990 aanwezige supercars. Dat lukt aardig.
Terwijl BMW en Mercedes er in 1990 niet over piekeren, grijpt Lotus naar een pallet turbo’s. Die gaan ze op Opel’s grootste zescilinder (lijn) schroeven maar niet voor ze dit blok flink hebben opgeboord. De 3.0 I6 wordt een 3,6 twinturbo I6. Grofweg 170 pk’s worden 382 (!!) woest stampende knollen. Naast 380+ pk is er bij 4200 toeren ook 570 Nm aanwezig. Deze Nm’s dwingen Lotus elders een versnellingsbak te zoeken. Ze monteren uiteindelijk de 6-versnellingsbak uit een Chevrolet Corvette ZR-1. Het onderstel weet na wat fine-tuning wel raad met de kracht, de achteras zelf vervangen ze door een Australisch (Holden) exemplaar met limited slip differentieel.
De twee Garrett T25 turbo’s bezorgen de Lotus Omega ongekende prestaties. Accelereren van 0 naar 100 km/u kan in 5,1 seconden, meer dan een seconde sneller dan BMW’s (in 1989) hagelnieuwe E34 M5! Ook Mercedes haar 500E moet met een 0-100 tijd van 5,5 seconden achter de Opel aansluiten. Om het helemaal af te maken stopt de Lotus/Opel bovendien niet bij 250 km/u met accelereren maar drijft deze de snelheid op tot 283 km/u.
Te snel voor een BMW M5, Mercedes 500E en zelfs Ferrari Testarossa en enkele Lamborghini’s Countach. Enkel de snelste beulen uit Sant’Agata Bolognese (Countach 5000S, Diablo) en de Porsche 911 Turbo blijven de Omega nipt voor. Daarbij remt de Omega vaak beter, plakt deze ongeloofelijk goed aan de weg en valt alleen stuurgevoel wat tegen. Een kleine ‘aanmerking’ op een fantastische machine. Sindsdien rijdt geen sedan zo goed met de snelste supercars mee, qua acceleratie én topsnelheid. Het uiterlijk was (op afstand) onopvallend maar van dichtbij bijzonder genoeg om de heftige meerprijs te rechtvaardigen. Omdat het totaalpakket toen zo goed in elkaar zat is dit in mijn ogen de beste supersedan ooit.

 
 
Hoog en Droog in Hoogeveen (oktober 2014) - De bemanning van Brouwer LPG (opent in nieuw venster) uit Hoogeveen laten zien over technische kennis en vaardigheid te beschikken met de bouw van dit rijdend èn varend amfibievoertuig, verlengd voor vervoer grote groepen, op basis van een Jeep Wrangler!
Enkele wetenswaardigheden;
  1. De ter aandrijving gemonteerde schoep zit geschakeld aan de tussenbak.
  2. De apart in te schakelen voorwielaandrijving fungeert ook in het water als stuurinrichting.
  3. Nu nog op benzine, wellicht in de toekomst op LPG.
  4. Op de achtergrond de A37 t.h.v. Hoogeveen.
  5. Senioren hebben toch echt heel vaak gelijk....
  6. Ook de politie kwam nog deze uit zijn krachten en functionaliteiten gegroeide Jeep bekijken.


Geen video te zien? Klik hier.
 
 
Te mooi om waar te zijn (september 2014) - Door het internet bestaat er voor potentiële kopers van gebruikte auto's een enorme keuze en vergelijkingsmogelijkheid. Op basis van een foto en een bondige beschrijving is het verschil tussen de kwalitatief betere en mindere auto vaak niet te bepalen; in het echt voor veel mensen natuurlijk ook niet. Juist daarin kunnen wij voor u het verschil vormen. De lastige selectie is door ons al gedaan.
Onlangs kregen wij bezoek van een geïnteresseerde die een auto uit onze voorraad wilde bekijken. Na een klein half uur grondig bestuderen werd deze auto door de geïnteresseerde (met enig ongeloof want een kenner) gewaardeerd als 'te mooi om waar te zijn'! Onze auto's met dikwijls respectabele leeftijden zijn bij ons kennelijk ècht te mooi om waar te zijn. Het mooiste compliment dat je als autohandel kunt krijgen!
 
 
Koelvloeistof! (mei 2014) - Ingezonden stuk, typisch iets voor de autoliefhebbers, dit betreft een gedeelte van een Toren C programma;


NB: Uiteraard vullen wij onze auto's bij een afleverinspectie met de 'juiste' koelvloeistof af ;-)
Geen video te zien? Klik hier.
 
 
Sterk spul hè... die Saabs! (januari 2014) - Bestuurder verliest de controle op de N371 thv Wittelte en belandt via een boom in de sloot.
Bestuurder is uitgestapt en heeft doodleuk zelf 112 gebeld.
Geluksvogel en/of slimmerik om dit in een Saab te doen en er zo uit te stappen...

 
 
Bron: www.regiomeppel.nl
 
 
Verhoging LPG accijns (december 2013) - Nog een vrij negatief bericht, vlak voor de jaarwisseling, ten tijde waarvan wij in feeststemming behoren te zijn. Met enige walging volg ik de media. De overheid laat weer van zich horen. Mobiliteit wordt weer (veel) duurder! Afgezien van de bekend extreem hoge wegenbelasting (die veel Europeanen niet hoeven te betalen maar evenzogoed door vrije grenzen hier wel onbeperkt rondrijden) gaan per 1 januari 2014 ook nog eens de accijnzen op LPG en diesel omhoog. Diesel gaat 4 cent omhoog, LPG maar liefst 7 cent! Dit toont weer aan dat de zogenaamde ‘milieubewuste politiek’ leugenachtige waanzin is, vol van onderliggende belangen.
Als ik met mijn Volvo op LPG door Steenwijk rijd laat ik namelijk nagenoeg géén ongezonde luchtjes achter in de woon-, wandel- en fietsgebieden.
Gezien deze accijnsverhoging op LPG, het toch al duurdere onderhoud èn de kortere actieradius bij het rijden op LPG moet ik, economisch gezien, dus ook maar in een fijnstof verspreidende diesel gaan rijden….

Naar mijn mening manifesteert de rijksoverheid zich hier toch als een zéér onbetrouwbare partner die haar ziel aan de Europese Unie aan het verkopen is.
Website: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingplan-2014/wijzigingen-accijns.
 
 
Wegenbelasting Warboel (juli 2013) - De Vrijstelling MRB (Motorrijtuigenbelasting) Oldtimers, bedoeld en veelvuldig gebruikt door autoliefhebbers, is door de rijksoverheid in 1995 ingesteld als vervanging voor de 60-dagen kaart. De regeling is bedoeld om liefhebbers van oudere auto’s, ouder dan 25 jaar, op een goedkope manier in staat te stellen met hun hobby bezig te zijn. Tegelijkertijd word het in stand houden van mobiel cultureel erfgoed gestimuleerd. Door de in Nederland buitensporig hoge Motorrijtuigenbelasting werd er gedurende de jaren (vanzelfsprekend) steeds meer gebruik gemaakt van deze Vrijstelling MRB voor Oldtimers.
Een chronolgisch overzicht:
2008 : Luchtbellen en Bevriezen, het lijkt wel natuurkunde
Nadat zich in 2008 de 'echte' luchtbel voor kwam stellen, dus niet de internetluchtbel van 2000, maar de economische luchtbel, waarbij de vele hoge schulden een serieus probleem begonnen te vormen, moest er natuurlijk overal geld vandaan gehaald worden om de vele diepe zakken die ons land 'rijk' is te kunnen blijven vullen. Met name díegenen die hun huishoudboekje wèl op orde wilden houden gingen met behulp van de Vrijstelling MRB Oldtimers 'belastingvrij' autorijden om toch nog wat geld over te houden. De overheid greep in door de regeling te bevriezen op bouwjaar. Auto’s van bouwjaar 1987 en later zouden in het geheel niet meer MRB vrijgesteld worden. De 'laatste' belastingvrije auto’s, met name van 1986 en mèt diesel of LPG, werden, - vanzelfsprekend- zeer gewild.
2011 : Bevriezing werd Ontdooiing, leeftijdgrens van 25 naar 30 en de brandstoftoeslag
In 2011 wordt de regeling wederom gewijzigd. Auto's bleven de oldtimer- en daarmee MRB-vrije -status verkrijgen, met dàt verschil dat de grens gedurende een tijdsbestek van 10 jaar zou worden opgeschroefd van 25 naar 30 jaar. De grensverhoging zou gefaseerd in 10 jaar ingevoerd worden, elke 2 jaar één nieuw belastingvrij bouwjaar, tot en met 2021. Tweede belangrijke verandering was de introductie van de brandstof-toeslag. Oldtimers op diesel of LPG vanaf bouwjaar 1987, gaan het lpg- of diesel-gedeelte van de motorrijtuigenbelasting betalen. Benzine-oldtimers blijven MRB vrijgesteld, diesel en LPG oldtimers vanaf bouwjaar 1987 kunnen tegen fors gereduceerd tarief de weg op (diesel- en lpg rijders circa de helft van het normale tarief). De oldtimers van bouwjaar 1986 en eerder bleven de volledige vrijstelling MRB behouden. Best wel ingewikkeld maar lijkt slim en doeltreffend in elkaar te zitten met de stabiliserende functie.
2013: Paniekvoetbal : iedereen onderuit halen!
In 2013 bedenkt men, onder grote bezuinigingsdruk, dat alleen auto’s van 40 jaar en ouder nog volledig vrijgesteld gaan worden van MRB. Auto’s van 25 (wat 30 zou worden) tot 40 jaar betalen een kwartaaltarief van maximaal 120 euro. Diesel en LPG auto’s van 25 tot 40 jaar oud betalen de volledige wegenbelasting. Benzineauto’s die van het kwartaaltarief gebruik maken mogen in december, januari en februari de weg niet op. Volgt u het allemaal nog? Wij niet meer zo. Bijvoorbeeld, een zware klassieke terreinauto op diesel gaat een enorme berg MRB betalen en diezelfde zware klassieke terreinauto op benzine bijna niets. Terwijl het om dezelfde voertuigen gaat. Anno 2013 dreigt de vrijstelling MRB Oldtimers dus nagenoeg volledig wegbezuinigd te worden. Althans, bezuinigen is het natuurlijk niet, want extra geld zal deze maatregel in de praktijk niet tot nauwelijks opleveren. De overheid loopt door het uitbannen van (de overgebleven) oldtimers allerlei secundaire inkomsten mis. Bovendien is het 'mosterd na de maaltijd' want na de laatste wijziging van 2011 was de beoogde normalisatie al bereikt. Zie de volgende grafiek, opgesteld door de door belangenorganisatie vrijstellingoldtimer.nl op basis van RDW gegevens:
statistieken.jpg, 69kB
Betuttelend is het regeltje dat de auto's de wintermaanden niet de weg op mogen. Dat zou inhouden dat een mooie trouwauto op een mooie februaridag niet de garage uit kan komen voor een trouwpartij zonder een volledig jaar MRB te gaan betalen. Hoe verzinnen ze het...
Ook hier weer laat de politiek zien niet tot reële oplossingen te kunnen komen. De behandeling van de oldtimerregeling zou natuurlijk ook indicatief kunnen zijn voor de omgang van de overheid met overige zaken. In plaats van een voor alle partijen voordelig uitpakkend compromis met een brandstoftoeslag (gehalveerde wegenbelasting) en bijvoorbeeld een roetfilter of katalystatorverplichting voor diesels (wat ook weer handel en dus inkomsten met zich meebrengt), beperkt het huidige voorstel zich tot volledige belasting van auto’s op diesel en lpg die jonger dan 40 jaar zijn. Dit huidige voorstel van kabinet Rutte II sluit natuurlijk wel aan op de traditie van het griploze bestuur van de afgelopen decennia.
Voor degenen die uitgebreidere informatie willen lezen over dit onderwerp is de site van eerder genoemde belangenorganisatie vrijstellingoldtimer.nl een aanrader, veel achtergrondinformatie en natuurlijk harde feiten en cijfers.
 
 
Petrolicious... (januari 2013) - Amerikaanse website, vintage, echte autoliefhebbers aan het woord, onderhoudende video-items, onder andere over een daily Porsche, zeldzame BMW 6 Alpina in tweevoud en een Mercedes met haaievinnen.
Website: www.petrolicious.com.
 
 
Om te stelen zo mooi! (augustus 2012) - Youngtimer-rijders opgelet! Youngtimerdiefstal bestaat óók! Dat onze auto's van topkwaliteit zijn is recentelijk weer eens pijnlijk gebleken toen een in nieuwstaat verkerende (door ons verkochte) Volkswagen Jetta turbodiesel in Amsterdam werd gestolen. De VW Youngtimer is inmiddels teruggevonden, en is dus weer bij 'het baasje'. Extra gelukje voor de eigenaar: De Jetta heeft de 'joyride'(?) vrijwel ongeschonden doorstaan met als enige schade een geforceerd stuurslot...
 
 
24 Heures du Mans (juni 2012) - Mooie sfeerplaat gemaakt tijdens het ondergaan van de zon, de laatste minuten licht op het fabuleuze circuit La Sarthe tijdens de 24 uur van Le Mans. Schitterend door de ´S´ richting de dunlopbocht doet hier het Strakka racingteam.


Website fotograaf: Orange Sports Photography.
 
 
Forever Young (mei 2012) - Ook wij waren er bij, het eerste Youngtimer Event, Forever Young, 20 mei jongstleden, een veelzijdig evenement voor de liefhebbers van auto's van grofweg 15 tot 35 jaar oud, op het grote en veelzijdige terrein van de voormalige Dru fabriek te Ulft. Met prachtig weer en dito locatie, veel vertegenwoordigde autoclubs, van de Mercedes S-klasse Club tot aan de Miskende Automobielen Club, een concours d'Elegance met als winnaar een zeldzame Fiat Croma Turbo IE, vele exposanten uit de autobranche, vele demonstraties, een mobiel Wellnes center, een combinatie-expositie van de geschiedenis van de voormalige productie van Dru en recent werk van enkele regionale hedendaagse beeldend kunstenaars, kinderactiviteiten, en in verdacht grote mate door het evenement heen verweven CX-verdieping met o.a. een non-stop disco-CX en zelfs een varende (en daarvoor ook rijdende) CX. En vast iets wat ik nog vergeten ben of niet gezien heb. Organisatie: Bedankt voor een leuke dag! Volgend jaar weer en dan wellicht nog meer autoclubs en bezoekers?

Zie ook de website van Forever Young.

 
Toeren door de Posbank bij Arnhem (april 2012) - Ingezonden stuk: Vanuit Landgoed Middachten, de Mid8en Classic tour vlakbij Arnhem, 2 en 3 juni 2012, lekker toeren door onder andere de Posbank, op de website luidt de officiele vermelding dat auto's t/m bouwjaar 1976 ingeschreven kunnen worden, maar ook jongere auto's, na beoordeling vanuit de organisatie...

Meer info en inschrijven op de website van de Mid8en Classic tour.

 
De nieuwe oldtimerregeling (november 2011) - Zoals u misschien niet ontgaan is, is er zeer recent een, naar mijn idee voor bijna iedereen waardevolle en bruikbare, nieuwe oldtimer-regeling goedgekeurd. De regeling vervangt de van 2008 daterende voorgenomen bevriezing van de oldtimerregeling op bouwjaar 1987. De nieuwe regeling is er een van rustig weer ontdooien. Auto's blijven de oldtimer- en daarmee motorrijtuigenbelastingvrije status verkrijgen, met dat verschil dat de grens gedurende een tijdsbestek van 10 jaar wordt opgeschroefd van 25 naar 30 jaar. Net zoals in Duitsland dus, waar een auto ook na 30 jaar als oldtimer tegen een gereduceerd tarief de weg op mag. In de praktijk komt er tot 2021 elke 2 jaar een nieuw 'oldtimerbouwjaar' bij. In 2013 worden de bouwjaar 1987 auto's belastingvrij, in 2015 de bouwjaar 1988 auto´s, in 2017 de bouwjaar 1989 auto´s, in 2019 de bouwjaar 1990 auto´s en in 2021 de bouwjaar 1991 auto´s. Daarna zit de jaarcyclus er weer in.
Tweede belangrijke verandering ligt in de introductie van de brandstof-toeslag.
Oldtimers op diesel of LPG, vanaf bouwjaar 1987, gaan het lpg- of diesel-gedeelte van de motorrijtuigenbelasting betalen. Benzine-oldtimers blijven dus wegenbelastingvrij, diesel en LPG oldtimers vanaf bouwjaar 1987 kunnen tegen fors gereduceerd tarief de weg op (dieselrijders circa de helft, lpg rijders iets meer dan de helft van het normale tarief). De oldtimers van bouwjaar 1986 en eerder blijven de volledige vrijstelling van motorrijtuigenbelasting behouden.

Het officiële amendement van Vliet kunt u hier downloaden als PDF-bestand.

 
Berlusconi bestelt een escort (november 2011) - Ingezonden stuk!
You said send a 25-years old escort to my villa

 
douwe egberts duurzaam koffiezetapparaat Duurzaamheid (oktober 2011) - Een klein en simpel maar nog altijd perfect werkend Douwe Egberts koffiezetapparaat met een echte youngtimerleeftijd. Hiernaast afgebeeld, snelfiltermaling, koffie sneller klaar dan je zou denken, makkelijk demontabel, met een klein of groot schepje naar wens een sterk of slap bakkie. Nederlandse productie, Zwitsers ontwerp. De overburen brachten dit apparaat, bedoeld als invaller voor onze defecte Senseo thuis. De behandeling enerzijds en de degelijke constructie en kwaliteit anderzijds maken dit apparaat èn de eigenaar in mijn ogen een voorbeeld van echte duurzaamheid waar, ten overstaan van de hedendaagse hyperconsumptie, een voorbeeld aan genomen kan worden.

 
Lente-licht (april 2011) - Een niet-auto-gerelateerd, maar wel actueel gedicht over het lente-licht, van Bauwke Zijlstra. Een gedicht voor iedereen die er iets aan heeft in deze onzekere, maar ook zonnige tijd.


 
Sneeuw (december 2010) - Kom op! Vermaak jezelf in die Sneeuw! Geen sombere donkere dagen maar een nieuwe uitdaging, en bovendien veel voordelen.
Een kleine opsomming;
  • De titel van het ouderwets gezellige Tros-programma "Blij dat ik Glij" krijgt weer een nieuwe betekenis!
  • Het afrolgeluid van uw banden over de snelweg neemt aanzienlijk af zodat u eens lekker kunt ontspannen achter het stuur.
  • Bovendien ligt de snelheid ook niet hoog, dus ondanks de hogere winterprijs blijven de brandstofkosten gelijk of zakken ze zelf iets.
  • Ontdek hoe mooi het hollands landschap is als er een laagje sneeuw over heen ligt! Camera in de aanslag!
  • Dit is hèt moment om uw youngtimer van de weg af te houden en eens goed schoon te maken en te conserveren.
  • Dit is tevens hèt moment om eindelijk eens al die ingewikkelde en indrukwekkend klinkende veiligheidsvoorzieningen van uw lease-auto uit te proberen. (let op, qua veiligheid bestaan er verschillende gradaties! wij zijn niet aansprakelijk voor eventuele gevolgen)

 
De sloopregeling (februari 2010) - De sloopregeling werd in het leven geroepen om oude vervuilende auto's van de weg af te krijgen.
Ondanks de schijn van een combinatie van overdreven zucht naar luchtkwaliteitsverbetering, een lobby van de kwakkelende autoindustrie en het demoniseren van autoliefhebbers, zijn er inmiddels toch een aantal Europese landen die een dergelijke regeling hanteren.
Recent wetenschappelijk onderzoek heeft echter aangetoond dat deze regeling zelf beter gesloopt kan worden.
De sloopregeling zorgt voor een overschot van jonge, zuinige auto's die gesloopt moeten worden, voor onverantwoord hoge kosten voor de overheid (waar u en ik dus uiteindelijk weer voor opdraaien), en bovendien blijkt het slopen van deze auto's meer uitstoot te veroorzaken dan het behouden van deze auto's.
De technische levenduur van een auto is inmiddels 19 jaar! Bovendien worden oudere auto's over het algemeen beter onderhouden door liefhebbers en zijn ze al voorzien van een katalysator.

Het volledige onderzoek kunt u hier downloaden als PDF-bestand.